På denna sida samlar vi information om haveriet utanför Norrtälje 5 september samt svar på vanliga frågor. Vi kommer även att använda sidan för att informera våra medlemmar om det fortsatta arbetet och eventuellt stöd.
16 september
Vi har upprättat en minnessida tillägnad Lennart och Christer, där alla som vill är välkomna att ta del av deras minne. På sidan har vi även samlat några av de många fina och omtänksamma kondoleanser som kommit in under den gångna veckan.
Arbetet med att stötta våra medlemmar fortsätter. Ikväll samlas landets länsflygchefer för att samtala om det inträffade och hur vi gemensamt bäst kan fortsätta vårt uppdrag inom totalförsvaret – i Lennarts och Christers anda.
Parallellt fortsätter vi att bistå Statens haverikommission med underlag och inväntar deras utredningsrapport.
Tidigare uppdateringar
Detta samlingsdokument innehåller samtliga uppdateringar som publicerades mellan den 5 och 8 september. Informationen fanns synlig på denna sida fram till den 9 september. Uppdateringar 5-8 september
Den 5 september inträffade ett tragiskt flygplanshaveri i samband med en övning inom Frivilliga Flygkåren (FFK). Under landningsfasen inträffade något som ledde till att flygplanet havererade i sjön Limmaren utanför Norrtälje. Ombord på det havererade flygplanet fanns två erfarna piloter som omkom i olyckan.
FFK:s ledning aktiverade omedelbart sin krisberedskap och har sedan dess arbetat nära berörda myndigheter, anhöriga och medlemmar. Den operativa verksamheten i Stockholm pausades under helgen efter olyckan, som en markering av respekt samt för att ge utrymme till reflektion och bearbetning. Flygverksamheten i övriga landet har fortsatt som vanligt.
Utredningsarbete
Statens haverikommission (SHK) har inlett en haveriutredning och publicerat en särskild sida där man kan följa deras arbete. På måndagskvällen den 8 september bärgades det havererade flygplanet upp ur sjön Limmaren. Den tekniska undersökningen är nu påbörjad och kommer att pågå under en längre tid. FFK samarbetar fullt ut med SHK och bistår med underlag och information enligt deras behov.
Vi avstår från att spekulera i orsakerna till olyckan och uppmanar till respekt för att utredningen måste få ta den tid den kräver.
Minnesstund
Länsledningen i Stockholm planerar att arrangera en minnesstund under hösten för de omkomna piloterna. Datum och mer information kommer att publiceras när allt är klart.
Stöd till berörda
FFK har sedan händelsen haft tät kontakt med de anhöriga och den berörda flyggruppen, och fortsätter att erbjuda stöd efter behov. Våra medlemmars välmående är prioriterat, och vi är tacksamma för den värme, omtanke och det stöd som har strömmat in från hela landet.
Summering av uppdateringar
Detta samlingsdokument innehåller samtliga uppdateringar som publicerades mellan den 5 och 8 september. Informationen fanns synlig på denna sida fram till den 9 september. Uppdateringar 5-8 september
Det är med stor sorg vi bekräftar att det var Christer Dahlgren och Lennart Håkansson som omkom i flygolyckan utanför Norrtälje i fredags. Båda var mycket erfarna piloter och har haft ett djupt avtryck inom det svenska allmänflyget och i Frivilliga Flygkåren. De har genom sitt engagemang, sin kunskap och sin värme varit förebilder för många – både inom och utanför vår organisation. Vi delar sorgen med deras familjer, vänner, klubbkamrater och kollegor. Tillsammans sörjer vi två högt uppskattade kamrater och hedrar deras minne genom att fortsätta det arbete de var så djupt engagerade i. Namnen publiceras efter samråd med och godkännande av de anhöriga.
Ta del av vår minnessida för Christer och Lennart här
1. Vart vänder jag mig om jag har frågor eller vill ha stöd från FFK?
Vid frågor eller behov av stöd, vänligen kontakta Kårchef Hans Spets.
hans.spets@ffk.se eller 021-440 33 01.
2. Kommer det att hållas en minnesstund för piloterna?
Ja, länsledningen i Stockholm planerar att arrangera en minnesstund för de omkomna piloterna. Datum och plats är ännu inte fastställda, men information kommer att publiceras på vår hemsida och i andra relevanta kanaler så snart detaljerna är klara.
3. Vad hände vid olyckan den 5 september?
Ett mindre flygplan av typen Mooney M20 med registrering SE-GXI havererade i samband med landning vid Norrtälje flygfält efter att ha deltagit i en övning i Stockholms skärgård. Flygplanet hade gått in för landning men valde att avbryta landningen och göra ett pådrag, ett normal förfarande. Kort därefter havererade planet av ännu okänd anledning i sjön Limmaren, i nära anslutning till flygfältet.
Ombord fanns två erfarna piloter. Olyckan utreds nu av Statens haverikommission och andra berörda myndigheter. Frivilliga Flygkåren inväntar kommissionens slutrapport.
4. Vad övade besättningen under övningen innan olyckan?
FFK genomför regelbundet övningar för att vara förberedda på att stödja myndigheter i olika typer av kriser. Under denna rutinövning deltog flera flygplan och besättningar i spaningsuppdrag i skärgårdsmiljö. Olyckan inträffade i samband med landning efter att övningsmomenten var avslutade.
5. Vad orsakade haveriet?
Det är ännu för tidigt att fastställa vad som orsakade olyckan. Statens haverikommission har inlett en noggrann utredning och kommer att presentera en fullständig rapport när arbetet är klart. Frivilliga Flygkåren uppmanar till att avstå från spekulationer och låta utredarna arbeta i lugn och ro med sitt viktiga uppdrag.
Information från kommissionen publiceras HÄR.
6. Vad sker den närmaste tiden?
Statens haverikommission har inlett sin utredning, ett arbete som kan ta upp till ett år att slutföra. Frivilliga Flygkåren bistår med dokumentation och sakkunskap när det efterfrågas. Parallellt fortsätter vi att ge stöd till anhöriga och berörda medlemmar, utifrån deras behov och önskemål. Mer information om hur Statens haverikommission arbetssätt går att läsa HÄR. Det är en svår tid för många, och vi fokuserar på att ta hand om varandra under processen.
7. Vad är Frivilliga Flygkårens roll efter en sådan här händelse?
FFK samarbetar nära med berörda myndigheter, bidrar med information och stöttar såväl de drabbade som vår egen organisation. Våra interna resurser är aktiverade och vi har tillgång till externt krisstöd vid behov.
8. Varför pausade FFK den operativa verksamheten i Stockholm under helgen?
I samverkan med länsledningen i Stockholm beslutade FFK att pausa all flygande verksamhet i Stockholms län under helgen. Det gjordes av respekt för piloterna och alla berörda. Vi värnar om våra besättningar och vill ge tid och utrymme för reflektion och bearbetning innan man återgår till operativ tjänst.
9. Hur informerar FFK sina medlemmar vid en allvarlig händelse?
Vi använder våra interna kommunikationskanaler, som e-post och ledarkontakter till närmast berörda medlemmar. Vi informerar löpande på vår hemsida och Facebook och försöker alltid ge en så tydlig och korrekt bild som möjligt.
10. Vilken utbildning har piloter inom FFK?
Alla piloter inom FFK har civil flyglicens och genomgår särskild utbildning för de uppdrag och övningar de deltar i. Vi ställer höga krav på flygerfarenhet, och piloterna genomgår årlig repetitionsutbildning inom FFK utöver de krav som Transportstyrelsen ställer på piloter.
11. Hur ser säkerhetsrutinerna ut inom FFK?
Säkerheten är vår högsta prioritet. Vi följer gällande civila luftfartsregler, men har även interna procedurer som ofta är mer restriktiva. Alla övningar planeras noggrant och genomförs med stor hänsyn till väder, erfarenhet och utrustning.
12. Vilken typ av flygplan används inom FFK?
Vi använder enmotoriga kolvmotorflygplan som tillhandahålls av flygklubbar eller privata ägare. FFK ställer högre krav gällande teknisk uppföljning än vid privat flygning på motsvarande flygplan. Samtliga plan är certifierade och godkända av Transportstyrelsen.
13. Har små flygplan ”svarta lådor” ombord?
Mindre allmänflygplan som det som förolyckades har inte så kallade ”svarta lådor”, det vill säga färddata- och ljudregistratorer (Flight Data Recorder och Cockpit Voice Recorder). Statens haverikommission använder istället andra tillgängliga uppgifter i sin utredning, såsom radarspår, vittnesuppgifter, teknisk dokumentation och eventuell övrig utrustning ombord som kan innehålla relevant information.
It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when lookin