Frivilliga Flygkåren - FFK
Frivilliga Flygkåren - FFK

Haveriet utanför Norrtälje

Information med anledning av haveriet utanför Norrtälje

Den 5 september inträffade ett flygplanshaveri i samband med en övning inom Frivilliga Flygkåren (FFK) utanför Norrtälje. Ombord på det havererade flygplanet fanns två erfarna piloter. Händelsen utreds nu av Statens haverikommission.

På denna sida samlar vi löpande information om händelsen, uppdateringar från FFK samt svar på vanliga frågor. Vi kommer även att använda sidan för att informera våra medlemmar om det fortsatta arbetet och eventuellt stöd.

Vi ber om förståelse för att viss information kan dröja, då arbetet med att stötta berörda fortfarande pågår.

Senaste uppdateringar

7 september

12:50

Sektionen med ”frågor och svar” nedan är uppdaterad med ytterligare information.

11:15

Det är med stor sorg vi bekräftar att det var Christer Dahlgren och Lennart Håkansson som omkom i flygolyckan utanför Norrtälje i fredags. Båda var mycket erfarna piloter och har haft ett djupt avtryck inom det svenska allmänflyget och i Frivilliga Flygkåren. De har genom sitt engagemang, sin kunskap och sin värme varit förebilder för många – både inom och utanför vår organisation.

Christer var Länsflygchef för Stockholm län i 19 år. Under den tiden flög han också för Marinen i Sjöinformationsgruppen.  Han var en av initiativtagarna till ungdomsläger på Bunge, och dess självklara ”lägerpappa” i många år.  Även flera andra satsningar på ungdomar hade Christer som upphovsman. Familjen består av hustru Eva – också hon tidigare aktiv i FFK – och två söner, samt barnbarn.

Lennart var ordförande i Tekniska Högskolans Flygklubb och en central kraft i klubbens verksamhet. Hans entusiasm, värme och omtänksamma personlighet gjorde honom till en vän för många och en solstråle i deras gemenskap. Hans passion för flyget och hans obevekliga vilja att bidra har satt djupa spår i klubben och i alla som fick förmånen att lära känna honom.

Vi delar sorgen med deras familjer, vänner, klubbkamrater och kollegor. Tillsammans sörjer vi två högt uppskattade kamrater och hedrar deras minne genom att fortsätta det arbete de var så djupt engagerade i.

Namnen publiceras efter samråd med och godkännande av de anhöriga.

6 september

16:20

Statens haverikommission har påbörjat sin utredning av det inträffade och Frivilliga Flygkåren fortsätter att bistå i enlighet med deras behov. Vårt fokus just nu är att stötta de närmast anhöriga samt våra berörda medlemmar. Den kommande tiden blir utmanande, men vi finns här för varandra och står tillsammans under denna period.

Vi kommer att uppdatera denna sida när ny information finns att delge under de kommande dagarna. Vid behov använder vi oss också av vår Facebooksida.

Behöver du komma i kontakt med oss för stöd finns kontaktuppgifterna nedan i ”frågor och svar” delen.

Vi vill tacka alla som har skickat kondoleanser via mejl, telefon och sociala medier. Er omtanke betyder oerhört mycket – både för oss inom FFK och för alla som berörs av olyckan.

13:10

Representanter från Frivilliga Flygkåren är idag på plats i Norrtälje för att bistå Statens haverikommission i det inledande skedet av utredningen kring fredagens flygolycka.

Under eftermiddagen samlas medlemmar ur piloternas flyggrupp för att fortsätta de samtal som påbörjades under gårdagen. FFK:s ledning kommer att närvara för att erbjuda stöd och svara på eventuella frågor.

11:50

Polisen underrättade under gårdagskvällen de anhöriga till piloterna. Frivilliga Flygkåren har därefter haft kontakt med de anhöriga och fortsätter att erbjuda stöd.

10:45

Enligt önskemål från Statens haverikommission finns nu representanter från FFK:s ledning på plats vid olycksplatsen i Norrtälje. Vår närvaro syftar till att kunna bistå med information vid behov under bärgningsarbetet.

5 september

21:20
FFK har varit i kontakt med Statens haverikommission och andra berörda myndigheter under kvällen. Frivilliga Flygkåren samarbetar i det pågående arbetet kring haveriet utanför Norrtälje.

Under morgondagen kommer vi att träffa berörda medlemmar i flyggruppen för att ge stöd och informera om det fortsatta förloppet.

20:55
Frivilliga Flygkåren kan med stor sorg bekräfta att båda piloterna ombord på det flygplan som havererade i sjön Limmaren utanför Norrtälje under eftermiddagen har omkommit.

De omkomna var mycket erfarna piloter och uppskattade medlemmar inom FFK. Våra tankar går nu till anhöriga, vänner och kollegorna i länet.

I samverkan med länsavdelningen i Stockholm och omtanke för alla berörda inom länet har vi beslutat att pausa den operativa verksamheten i länet under helgen.

Vid frågor hänvisar vi till vår Kårchef Hans Spets – hans.spets@ffk.se eller 021-440 33 01.

19:10
Haveriet inträffade med ett mindre flygplan av typen Mooney i sjön Limmaren, nära Norrtälje flygplats. Flygplanet utgick från flygfältet i samband med en rutinövning tillsammans med ett par andra flygplan.

Två personer befann sig ombord. Båda är erfarna piloter och har lokaliserats, men i nuläget finns ingen bekräftad information om deras skadeläge. Frivilliga Flygkårens länsledning och personal från FFK Kårstab finns på plats för att stötta berörda och samarbetar med räddningstjänst och andra myndigheter.

Vi fortsätter att följa utvecklingen och uppdaterar vår hemsida när mer information finns att tillgå.

18:30
På eftermiddagen idag inträffade ett flygplanshaveri i närheten av Norrtälje flygplats. Olyckan skedde under en övning inom Frivilliga Flygkåren (FFK) och två personer befann sig ombord på flygplanet.

FFK har aktiverat sin beredskap och samarbetar med räddningstjänst och andra myndigheter. Vi stöttar också de inblandade.
Vi inväntar mer information om händelsen och kommer att uppdatera vår hemsida så snart vi kan bekräfta fler detaljer.

Frågor och svar

1. Vart vänder jag mig om jag har frågor eller vill ha stöd från FFK?
Vid frågor eller behov av stöd, vänligen kontakta Kårchef Hans Spets.
hans.spets@ffk.se eller 021-440 33 01.

2. Vad hände vid olyckan den 5 september?
Ett mindre flygplan av typen Mooney M20 med registrering SE-GXI havererade i samband med landning vid Norrtälje flygfält efter att ha deltagit i en övning i Stockholms skärgård. Flygplanet hade gått in för landning men valde att avbryta landningen och göra ett pådrag, ett normal förfarande. Kort därefter havererade planet av ännu okänd anledning i sjön Limmaren, i nära anslutning till flygfältet.

Ombord fanns två erfarna piloter. Olyckan utreds nu av Statens haverikommission och andra berörda myndigheter. Frivilliga Flygkåren inväntar kommissionens slutrapport.

3. Vad övade besättningen under övningen innan olyckan?
FFK genomför regelbundet övningar för att vara förberedda på att stödja myndigheter i olika typer av kriser. Under denna rutinövning deltog flera flygplan och besättningar i spaningsuppdrag i skärgårdsmiljö. Olyckan inträffade i samband med landning efter att övningsmomenten var avslutade.

4. Vad orsakade haveriet?
Det är ännu för tidigt att fastställa vad som orsakade olyckan. Statens haverikommission har inlett en noggrann utredning och kommer att presentera en fullständig rapport när arbetet är klart. Frivilliga Flygkåren uppmanar till att avstå från spekulationer och låta utredarna arbeta i lugn och ro med sitt viktiga uppdrag.

5. Vad sker den närmaste tiden?
Statens haverikommission har inlett sin utredning, ett arbete som kan ta upp till ett år att slutföra. Frivilliga Flygkåren bistår med dokumentation och sakkunskap när det efterfrågas. Parallellt fortsätter vi att ge stöd till anhöriga och berörda medlemmar, utifrån deras behov och önskemål. Det är en svår tid för många, och vi fokuserar på att ta hand om varandra under processen.

6. Vad är Frivilliga Flygkårens roll efter en sådan här händelse?
FFK samarbetar nära med berörda myndigheter, bidrar med information och stöttar såväl de drabbade som vår egen organisation. Våra interna resurser är aktiverade och vi har tillgång till externt krisstöd vid behov.

7. Varför pausar FFK den operativa verksamheten i Stockholm under helgen?
I samverkan med länsledningen i Stockholm har FFK beslutat att pausa all flygande verksamhet i Stockholms län under helgen. Detta görs av respekt för piloterna och alla berörda. Vi värnar om våra besättningar och vill ge tid och utrymme för reflektion och bearbetning innan man återgår till operativ tjänst.

8. Hur informerar FFK sina medlemmar vid en allvarlig händelse?
Vi använder våra interna kommunikationskanaler, som e-post och ledarkontakter till närmast berörda medlemmar. Vi informerar löpande på vår hemsida och Facebook och försöker alltid ge en så tydlig och korrekt bild som möjligt.

9. Vilken utbildning har piloter inom FFK?
Alla piloter inom FFK har civil flyglicens och genomgår särskild utbildning för de uppdrag och övningar de deltar i. Vi ställer höga krav på flygerfarenhet, och piloterna genomgår årlig repetitionsutbildning inom FFK utöver de krav som Transportstyrelsen ställer på piloter.

10. Hur ser säkerhetsrutinerna ut inom FFK?
Säkerheten är vår högsta prioritet. Vi följer gällande civila luftfartsregler, men har även interna procedurer som ofta är mer restriktiva. Alla övningar planeras noggrant och genomförs med stor hänsyn till väder, erfarenhet och utrustning.

11. Vilken typ av flygplan används inom FFK?
Vi använder enmotoriga kolvmotorflygplan som tillhandahålls av flygklubbar eller privata ägare. FFK ställer högre krav gällande teknisk uppföljning än vid privat flygning på motsvarande flygplan. Samtliga plan är certifierade och godkända av Transportstyrelsen.

12. Har små flygplan ”svarta lådor” ombord?
Mindre allmänflygplan som det som förolyckades har inte så kallade ”svarta lådor”, det vill säga färddata- och ljudregistratorer (Flight Data Recorder och Cockpit Voice Recorder). Statens haverikommission använder istället andra tillgängliga uppgifter i sin utredning, såsom radarspår, vittnesuppgifter, teknisk dokumentation och eventuell övrig utrustning ombord som kan innehålla relevant information.

instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
Share